Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poloviční důchod za 30 let – strašák nebo realita?

2. 03. 2013 18:10:51
V souvislosti s údajnou penzijní reformou se vedou vleklé diskuse o výši důchodu za 20, 30 či 40 let. Ministerstvo vyhrožuje snížením důchodů na polovinu. Neutěšený stav důchodového účtu moc klidu taky nepřidá.

Aby tento krizový scénář nastal, musel by se počet důchodců vyrovnat počtu pracujících. Dnes jsou totiž přibližně dva pracující na jednoho důchodce.

Jak na tom ale ve skutečnosti jsme? K dispozici je „PROGNÓZA POPULAČNÍHO VÝVOJE ČESKÉ REPUBLIKY - NA OBDOBÍ 2008–2070“ zpracovaná pány RNDr. Borisem Burcinem, Ph.D. a RNDr. Tomášem Kučerou, CSc. z Karlovy university. Tato prognóza byla zveřejněna v roce 2010 a používána všemi stranami pro kalkulace parametrů verzí důchodových reforem. Pro kalkulace počtu důchodců byla použita věková hranice 65 let. Od roku 2011 je ale uzákoněn výrazně pozdější odchod do důchodu. Za 40 let půjdou lidé do důchodu ještě o 2 roky později. A i poté se bude věk odchodu do důchodu dle dnešních zákonů prodlužovat.

Dle dostupných analýz (bez zohlednění navýšení důchodového věku) poklesne za 40 let počet pracujících asi o 5% a vzroste počet důchodců o 45%. Poměr pracujících k důchodcům se tedy změní na 1,5:1. To by odpovídalo poklesu důchodu o 25% a ne o 50% jak tvrdí vláda. Snížení dnešní vysoké nezaměstnanosti a prodloužení věku odchodu do důchodu schválené v roce 2011 by mohlo pomoci k ještě menšímu snížení. Za 20-30 let lze očekávat asi 15% pokles důchodů.

Dnešní informační kampaně jsou vzhledem k termínu jejich vstupu do 2. pilíře důchodového spoření cíleny na lidi starší 35 let, kteří půjdou do důchodu za méně než 30 let. Dezinformace ze strany soukromých subjektů rozumný člověk bere s rezervou. Nicméně bych rád dostával pravdivé údaje ze strany státu.

Jelikož ani dnešní důchody nejsou moc k vyskakování, rozumný člověk si stejně dává něco stranou. Problém lidí, totiž není udržení důchodu na stejné úrovni, jakou mají dnešní důchodci, ale udržení své životní úrovně i po odchodu do důchodu. Proč ale vymýšlet systém pro skupinu lidí, které si své zajištění umí obstarat sami, tomu nerozumím. Navíc pokud je potřeba systém dotovat miliardami korun ročně a ještě manipulovat daty, aby lidé do systému vůbec vstoupili.

Odkaz na zmíněnou demografickou prognózu:

http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Prognoza_2010.pdf

Autor: Ivan Kunc | sobota 2.3.2013 18:10 | karma článku: 16.40 | přečteno: 1880x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Jana Mrázková

Našli moji rádci? Našli, našli moji ministři. Nejméně devět miliard korun!

Ptala jsem se tu v sobotu jak se hledají peníze (http://janamrazkova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=622901). Ha, a už jsem doma. Sice se mi nedostalo odpovědi na otázku JAK?, asi způsob není důležitý (?!), avšak peníze se našli!

19.9.2017 v 17:31 | Karma článku: 8.25 | Přečteno: 174 | Diskuse

Monika Lorenzová

Euro a měnový trh

ForexBlog: Euro a kam míří, to už je skoro politika. Mám před sebou otevřených 24 měnových párů. Přednost nedávám trvale ani jednomu. Ale EURO mne o víkendu zaujalo, když jsem trh procházela. Nemá předpoklady zastavit se v růstu

19.9.2017 v 13:51 | Karma článku: 6.59 | Přečteno: 428 | Diskuse

Martin Malý

UBER – Zločinec nebo konkurence? Má služba taxi budoucnost?

Ve světle protestů řidičů taxi se musím zamyslet nad tím, co se nyní v podstatě děje. Jaká to má východiska a jaké změny můžeme čekat v oblasti služby - přeprava osob.

18.9.2017 v 21:19 | Karma článku: 36.25 | Přečteno: 3159 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Cena bitcoinu opět stoupá

Problémy s čínskými bitcoinovými směnárnami, které do konce září budou (určitě/asi/možná/dočasně a já nevím co ještě, kdo se v Číně má vyznat) zavřeny byly velmi elegantně a vlastně celkem logickým způsobem vyřešeny.

18.9.2017 v 12:49 | Karma článku: 17.23 | Přečteno: 482 | Diskuse

Miroslav Hruška

Flixbus a jeho expanze po České republice aneb divoký zelený kapitalismus v praxi

Už přibližně měsíc se ve světě autobusové dopravy v České republice odehrává konkurenční boj mezi Flixbusem a RegioJetem. Na první pohled by se zdálo, že konkurence je vítaná, ale jak jsem zjistil, Flixbus nehraje podle zákona ...

17.9.2017 v 11:47 | Karma článku: 28.40 | Přečteno: 1699 | Diskuse
Počet článků 7 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 804
Jsem člověk, který většinou k rozhodnutí potřebuje dobré informace a dokáže si je získat. Zároveň mi přijde zbytečné se následně o tyto informace nepodělit.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.